Nasze wartości na październik to PRACOWITOŚC i UPRZEJMOŚĆ
Temat: Idzie jesień przez świat 30.09 – 04.10.2024
- poznanie wartości „pracowitości”; rozwijanie funkcji komunikatywnej języka i logicznego myślenia;
- zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i rożnych zabaw stwarzanie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci; rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej; wdrażanie do zgodnego działania w czasie pobytu w przedszkolu
- zapoznanie dzieci z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni; poszerzanie doświadczeń językowych, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie pamięci;
- uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody
- poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca; rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3; prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń; przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru
- rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej; kształtowanie poczucia rytmu, ćwiczenie pamięci, doskonalenie sprawności fizycznej; wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw
Co zrobiła Jesień?
Marlena Szeląg
Rozsypała jesień liście
i już mienią się złociście.
I zrzuciła z drzew kasztany,
na chodniku poszły w tany.
Lasy w grzyby przystroiła,
w mchach i w liściach je ukryła.
A wiewiórkom dla uciechy,
w koszu dała już orzechy!
Z wiatrem razem zatańczyła,
z dębu żołędzie strąciła.
A na koniec swej podroży,
chciała kąpać się w kałuży!
Deszczem zatem pokropiła,
słonko chmurą zasłoniła…
Temat: Jesienna przyroda 07.10 – 11.10.2024
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat wartości jaką jest pracowitość; rozwijanie umiejętności
słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych; rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości)
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych; poznanie jesiennych
zwyczajów bocianów, niedźwiedzi i innych zwierząt; wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej; motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach)
- Dzień pisania listów - zapoznanie z pracą poczty i listonosza, utrwalenie znajomości własnego adresu zamieszkania, pisanie i wysyłanie listów – wycieczka na pocztę.
- poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego; rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wzbogacanie doświadczeń sensorycznych; doskonalenie sprawności fizycznej; motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń
- odkrywanie własnych możliwości twórczych; poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk; motywowanie do samodzielnego wykonania pracy
Śpiący niedźwiedź
Marlena Szeląg
Niedźwiedź zimę wyczuł nosem,
„Och, nie jestem Eskimosem!”.
W swojej gawrze się ułożył,
łapki do snu szybko złożył.
Teraz sobie smacznie śpi,
nie pukajcie w jego drzwi!
Śpiący niedźwiedź zapadł w sen,
w swojej gawrze hen, hen, hen…
Temat: Koszyk Pani Jesieni 14.10 – 18.10.2024
- poznanie nowej wartości „uprzejmości”; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat; zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach
- poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie; poszerzanie doświadczeń językowych, wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie pamięci; rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się jęz. angielskim; wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
- poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa); rozwijanie kompetencji matematycznych, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia; wdrażanie do zgodnej współpracy
- poznanie możliwości własnego aparatu głosowego; kształtowanie poczucia rytmu, wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego; doskonalenie sprawności fizycznej; zachęcanie do starannego wykonywania wszystkich zadań i ćwiczeń
- poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych; rozwijanie zdolności manualnych; poszerzanie doświadczeń kulinarnych; zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców
Kto powie
Maria Czerkawska
Przez sad idzie mały Maciuś,
śmieje się do słonka,
a tu pac! – czerwone jabłko
rzuca mu jabłonka.
Podniósł jabłko, idzie dalej,
a wtem obok dróżki
pac, pac – co to? Stara grusza
zrzuciła dwie gruszki.
Podniósł Maciuś żółte gruszki,
bardzo jest szczęśliwy.
Znów pac, pac, pac – trzy śliweczki
spadły z gęstej śliwy.
Niesie Maciuś jabłko, śliwki,
gruszki, co się złocą.
Kto z was powie Maciusiowi,
ile ma owoców?
Temat: Skarby jesieni 21.10 – 25.10.2024
- poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków; rozwijanie u dzieci pozytywnych cech charakteru (uprzejmość)
- poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią; wyrabianie koordynacji wzrokowo--słuchowo-ruchowej, rozwijanie mowy komunikatywnej; prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń; kształtowanie poczucia jedności; budowanie atmosfery życzliwości i otwartości
- poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy; rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego; uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin
- poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania; rozwijanie sprawności manualnej i precyzyjnych ruchów rąk; doskonalenie umiejętności słuchania; wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania zadań uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody, przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru
Jesienny warzywniak
Urszula Kamińska
Ogród warzywny w słońcu jesieni,
mnóstwem kolorów pięknie się mieni.
Wszystko dojrzało, zbiory przed nami.
Musimy zdążyć przed przymrozkami.
Pomarańczowy korzeń marchewki
czeka na chętnych, zdrowy i krzepki.
Sąsiadka marchwi – pietruszka biała,
spogląda z grządki, też już dojrzała.
Dalej kapusty mamy rząd długi,
zielone głowy, jedna przy drugiej.
Zebrać musimy także buraki,
no i wykopać wszystkie ziemniaki.
Po zbiorach plonów będą porządki.
Trzeba wypielić i skopać grządki.
Potem dać nawóz, by dobrze rosło
to, co będziemy sadzić tu wiosną.
Temat: Tyle jesieni! 28.10 – 31.10.2024
- poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów; rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych; motywowanie do samodzielnego wykonania pracy
- poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy; rozwijanie kompetencjimatematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów, poszerzanie doświadczeń językowych dzieci w zakresie posługiwania się jęz. angielskim; wdrażanie do zgodnego współdziałania w zabawach
- poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony); rozwijanie ekspresji muzycznej; wzbogacanie doświadczeń sensorycznych; doskonalenie sprawności fizycznej; kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej
- warsztaty kulinarne - poszerzanie doświadczeń kulinarnych; zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania warzyw