W tym roku jak i w poprzednie lata pracujemy na programie „Planeta dzieci”, zbudowanym wokół idei wychowania przez wartości. We wrześniu są to PRZYJAŹŃ i ODWAGA.
I. W przedszkolu 02 – 06.09.2024r.
1. Witam przedszkole - wprowadzenie pojęcia dobre maniery rozumianego jako znajomość zwyczajów i norm towarzyskich obowiązujących w danej grupie, wskazanie przejawów dobrych manier; doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach; nabieranie przeświadczenia o konieczności odpowiedniego zachowania się w codziennych sytuacjach w grupie, integracja grupy przedszkolnej
2. Ustalamy zasady - ustalenie podstawowych zasad zachowania w grupie; rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie, słuchowe różnicowanie samogłosek o, a, u, i; rozumienie konieczności przestrzegania ustalonych zasad.
3. Bawimy się razem - różnicowanie pojęć prawa, lewa; kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie; nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych
4. Poznajemy siebie - poznanie słów, rytmu i melodii piosenki „Planeta dzieci”, podawanie nazw części ciała; rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie; nabieranie prze[1]świadczenia o konieczności właściwego zachowania się w codziennych sytuacjach w grup
5. Organizujemy kąciki zabaw - globalne odczytywanie swojego imienia, podawanie nazw kącików w sali; rozwijanie inwencji twórczej dzieci; nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu
Piosenka Planeta dzieci sł. Karolina Karamuz, muz. Dominika Dulny Na planetę dzieci wszystkich zapraszamy! Na planecie dzieci serdecznie witamy! Kocham, lubię, szanuję, mówię: „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, „dzień dobry” i „do widzenia” – magicznymi słowami świat zmieniam! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego? Zapraszamy do klaskania w odpowiedzi na pytania! Kto śniadanie grzecznie zjadał? Klask, klask! Na pytania odpowiadał? Klask, klask! Kto posegregował śmieci? Klask, klask! Ten jest przyjacielem dzieci! Sprzątam zawsze po dobrej zabawie, lubię wiedzieć, co piszczy w trawie. Szanuję ludzi, zwierzęta, przyrodę, zmienić świat na lepsze dziś mogę! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego? Zapraszamy do skakania w odpowiedzi na pytania! Kto dziś rano nie grymasił? Hop, hop! Kto, wychodząc, światło gasił? Hop, hop! Kto się dzielił zabawkami? Hop, hop! Ten niech zawsze będzie z nami! Staję zawsze w obronie słabszego, codziennie robię coś dobrego. Gdy obiecam, to słowa dotrzymuję i uśmiechem świat koloruję! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego? Zapraszamy do tupania w odpowiedzi na pytania! Kto zakupy pomógł nieść? Tup, tup! Zwierzakowi kto dał jeść? Tup, tup! Kto pochwalił siostrę, brata? Tup, tup! Ten ma moc zmieniania świata! Wiem, jak ważne są uśmiech i słowa, na dobry start – dobra jest rozmowa. Razem więcej zrobimy niż sami. Zmienimy świat dobrymi uczynkami! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił coś dobrego? Zapraszamy dziś do grania w odpowiedzi na pytania! Kto pocieszał innych szczerze? Dzyń, dzyń! Kto przyjechał na rowerze? Dzyń, dzyń! O planetę kto z was dba? Dzyń, dzyń! Ten jest mistrzem – tak jak ja!II. Nasze przedszkole 09.09 – 14.09.2024
1. Dobre maniery - poznanie wspierającej roli słów i rozmowy; kształtowanie umiejętności słuchania i kulturalnego prowadzenia rozmowy; uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.
2. Lubimy nasze przedszkole - poszerzanie zasobu słownika dzieci w zabawie słowotwórczej; kształtowanie percepcji słuchowej – odszukiwanie słowa w słowie; uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach
3. W przedszkolu jest nas wielu - podawanie nazw zawodów wykonywanych przez pracowników przedszkola lub szkoły; poznanie zasady oznaczania strony prawej i lewej u innej osoby; rozwijanie świadomości w schemacie ciała w odniesieniu do innej osoby i umiejętności poruszania się w przestrzeni; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola lub szkoły i szacunku do wykonywanej przez nie pracy
4. Zabawy z naszą panią - rozwijanie sprawności motorycznej, przekładanie rytmu na ruch, rozwijanie wrażliwości słuchowej; uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.
5. Nasz plac zabaw - praca według instrukcji, rozwijanie sprawności manualnej; uświadamianie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach
III. Jestem bezpieczny 16.09 – 21.09.2024
1. Jesteśmy odważni – DZIEŃ KROPKI - wprowadzenie pojęcia odwaga rozumianego jako podejmowanie trudnych decyzji służących dobru oraz przeciwstawianie się złu; rozwijanie umiejętności porozumiewania się za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wypowiedzi; uświadamianie roli odwagi w codziennych sytuacjach w domu, przedszkolu lub szkole
2. Znaki wokół nas - poznanie liter o, O, kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów (budowanie modelu wyrazu); podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości w sytuacji zabawy
3. Zasady na chodniku i ulicy - wskazywanie i podawanie nazw figur geometrycznych, utrwalanie zasad przechodzenia przez jezdnię; rozwijanie umiejętności przekształcania rytmu ruchowego w graficzny; uświadamianie konieczności bezpiecznego zachowania się w ruchu pieszym
4. Zawód Policjant. Sprzątanie Świata - nauka piosenki „Zawody”, utrwalanie nazw figur geometrycznych; rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie, kształtowanie szacunku do zawodu policja
5. Kodeks bezpieczeństwa. Dzień Przedszkolaka - utrwalanie w zabawie zasad ruchu drogowego; utrwalenie litery o, O; budowanie właściwych relacji między dziećmi podczas współpracy w zabawie, podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości. Wspólna zabawa przy muzyce
Piosenka Zawody sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Barbara Kolago Gdy dorosnę, kim mam zostać? by móc innym ludziom służyć? W jaką mam się wcielić postać, kiedy wreszcie będę duży? 1. Będę leczyć chorych ludzi! Lekarz nigdy się nie nudzi. Nazwę każdej zna choroby, ma na walkę z nią sposoby. Ref. 1: Gdy dorosnę, kim mam zostać, by móc innym ludziom służyć? W jaką mam się wcielić postać, kiedy wreszcie będę duży? 2. Kiedy pożar gdzieś wybucha, Alarm wyje mi do ucha. Nie ma czasu! Gdy dom płonie, wąż strażacki ujmę w dłonie. Ref. 2: Gdy dorosnę, kim mam zostać?! Gdy dorosnę, kim mam zostać?! Ref. 1: Gdy dorosnę, kim mam zostać, by móc innym ludziom służyć? W jaką mam się wcielić postać, kiedy wreszcie będę duży? 3. Może zostać mam kucharzem? Naleśniki wam usmażę. Albo lepiej ogrodnikiem, by wyrywać chwasty dzikie? Ref. 1: Gdy dorosnę, kim mam zostać, by móc innym ludziom służyć? W jaką mam się wcielić postać, kiedy wreszcie będę duży? 4. Jeszcze nie wiem, czas pokaże, czy się spełni któreś z marzeń. Dziś tu z wami zostać wolę, z dziećmi bawić się w przedszkoleIV. Pomocna dłoń 23.09 – 27.09.2024
1. Odważni strażacy - rozwijanie słownika czynnego dzieci – poszerzanie znaczenia pojęcia odwaga; kształtowanie umiejętności słuchania i budowania wypowiedzi poprawnej gramatycznie; podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości w sytuacji zabawy
2. Będziemy ratownikami - poznanie liter a, A; kształcenie umiejętności dokonywania analizy oraz syntezy słuchowej i wzrokowej wyrazów (budowanie modelu wyrazu); podejmowanie prób kulturalnego mówienia o swoich potrzebach.
3. Wzywamy pomoc - utrwalanie nazw figur geometrycznych; kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji; stwarzanie sytuacji do rozwijania odwagi – wspieranie i rozwijanie asertywności dzieci.
4. Ratownicy na czterech łapach - utrwalanie rytmu 2/4, wprowadzenie tańca „Polka doudlebska” – poznanie figur; kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas tańca; stwarzanie sytuacji do przezwyciężania nieśmiałości i lęków.
5. Bezpieczne zabawy - wykorzystanie materiałów odpadowych do konstruowania zabawek; kształcenie sprawności manualnej i kreatywności dzieci; podejmowanie prób przezwyciężania nieśmiałości w sytuacji zabawy – rozwijanie asertywności.