Nasze wartości na październik to PRACOWITOŚĆ, UPRZEJMOŚĆ i PATRIOTYZM
- Idzie Jesień przez świat 30.09 – 04.10.2024r.
- Świat wokół nas - poznanie charakterystycznych cech jesieni; kształtowanie umiejętności obserwowania otaczającej rzeczywistości, opowiadania o swoich przeżyciach, dzielenia się na forum emocjami, odczuciami; kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata, kolorystyki jesiennego krajobrazu
- Jesienny spacer - zapoznanie z literami m, M, kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, rozwijanie wrażliwości słuchowej, umiejętności wyrażania emocji w formie plastycznej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej; kształtowanie umiejętności posługiwania się pędzlem; czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
- Zbieramy skarby jesieni - poznanie nazw drzew i ich owoców; kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, prawidłowego ustawienia liczmanów do przeliczania, klasyfikowania przedmiotów według 2 cech
- Jesienne zabawy – Warsztaty kulinarne - zapoznanie z melodią i słowami piosenki „Jesienny kujawiaczek”, określenie nastroju piosenki; kształtowanie umiejętności określania metrum trójdzielnego, rozwijanie słuchu muzycznego i zdolności wokalnych dzieci, doskonalenie poczucia rytmu; wdrażanie do estetycznego poruszania się przy muzyce, przyjmowanie odpowiedniej postawy ciała podczas tańca. Utrwalenie nazw owoców. Nauka przygotowania „Szaszłyków owocowych”
Wycieczka
prof. Marta Bogdanowicz
Idzie pani: tup, tup, tup, Dziecko stuka w plecy partnera opuszkami palców.
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, Stuka w plecy zgiętym palcem.
skacze dziecko: hop, hop, hop, Opiera dłoń na przemian na przegubie i na palcach.
żaba robi długi skok. Dotyka stóp, pleców i głowy partnera.
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, Dmucha w jedno i w drugie ucho dziecka.
kropi deszczyk: puk, puk, puk Stuka w plecy wszystkimi palcami.
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, Klepie plecy dłońmi złożonymi w miseczki.
a grad w szyby: łup, łup, łup. Stuka dłońmi zaciśniętymi w pięści.
Świeci słonko, Palcem wykonuje na plecach koliste ruchy.
wieje wietrzyk, Dmucha we włosy dziecka.
pada deszczyk, Stuka opuszkami palców.
czujesz dreszczyk? Leciutko szczypie w kark.
- Malujemy jesień - doskonalenie umiejętności posługiwania się kilkoma kolorami farb, rozwijanie sprawności manualnej, pomysłowości i inwencji twórczej; wdrażanie do dokładności i estetycznego wykonania pracy, kształtowanie nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie; rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennej przyrody
- Jesienna przyroda 07-11.10.2024r.
- Leśne zwierzęta przed zimą - informacje o zwierzętach zapadających w sen zimowy, czytanie globalne; poszerzanie słownika biernego o nowe wyrażenia (hibernacja); rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, życiem i zwyczajami zwierząt; wdrażanie do szanowania przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą.
- Jesienne ZOO - zapoznanie z literami l, L, kształtowanie umiejętności analizy oraz syntezy sylabowej i głoskowej; przypomnienie wyglądu niektórych zwierząt egzotycznych, rozwijanie zainteresowań światem przyrodniczym; czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów.
- Zwierzęta robią zapasy - wprowadzenie cyfry 1; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określania liczebnikiem zbioru elementów, kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru jednoelementowego; wzbogacanie wiedzy na temat sposobu przygotowania się leśnych zwierząt do zimy, budzenie wrażliwości na piękno przyrody
- Zimowe mieszkania owadów - zapoznanie ze sposobem przygotowania do zimy i przetrwania zimy przez owady, kształtowanie zainteresowań życiem i zwyczajami owadów; uświadomienie dzieciom znaczenia przyrody w życiu człowieka, piękna świata owadów, rozumienie zakazu niszczenia domów owadów (mrowisko, ul), rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego nas świata
- Pomagamy owadom przetrwać zimę - poznanie sposobu wykonania domku dla owadów, pogłębianie wiadomości nt. zwierząt żyjących w polskich lasach; rozwijanie sprawności manualnej, umiejętności współpracy w grupie; kształtowanie postaw proekologicznych, wrażliwości i chęci pomagania owadom w zimie.
- Koszyk Pani Jesieni 14-18.10.2024r.
- Zdrowo jemy - doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw krajowych warzyw i owoców; kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat, posługiwania się przymiotnikami określającymi wielkość i kolor; kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych: wdrażanie do zdrowego odżywiania się, spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki, warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych.
- Przysmaki z sadu - zapoznanie z literami t, T; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania sylab i krótkich wyrazów; zachęcanie do jedzenia owoców; czerpanie radości ze wspólnej zabawy i rywalizacji, umiejętność radzenia sobie w razie porażki
- Witaminy z warzyw - doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów wg 2 cech; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania; ćwiczenie dodawania i odejmowania na zbiorach zastępczych – liczmanach; zdobywanie i poszerzanie wiadomości nt. warzyw, rozumienie znaczenia jedzenia surowych warzyw i owoców
- Grzyby – leśne skarby - zapoznanie ze słowami piosenki „Przepis na zdrowie”, akcentowanie pierwszej miary taktu, zabawy rytmiczne; zapoznanie z nazwami grzybów jadalnych i niejadalnych, rozumienie homonimów (kozak, kurka); dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów
- Spacer po parku i lesie - poznanie sposobu wykorzystania materiału przyrodniczego w pracach plastycznych i zabawie; kształtowanie umiejętności dokładnego wycinania po linii prostej i falistej, cięcie nożyczkami różnych materiałów, rozwijanie wrażliwości estetycznej.
- Skarby jesieni 21-25.10.2024r.
- Spiżarnia zaradnej mamy - poznanie sposobu przechowywania żywności przez okres zimowy oraz nazw miejsc, w których przechowuje się zapasy (spiżarnia, piwnica); rozumienie znaczenia robienia zapasów i ich przechowywania przez zimę; wdrażanie do czerpania radości z dzielenia się zapasami z innymi
- Co mrozimy?- zapoznanie z literami i, I; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, czerpanie radości z samodzielnego odczytywania sylab i krótkich wyrazów; poznanie sposobu przechowywania warzyw w okresie zimowym (mrożenie); rozumienie znaczenia przygotowywania zapasów i ich przechowywania przez zimę.
- Co kisimy? - wprowadzenie cyfry 2, doskonalenie umiejętności dokładnego przeliczania, odszukiwanie nowo poznanej cyfry w życiu codziennym; poznanie sposobu przechowywania warzyw – kiszenie kapusty; rozwijanie samodzielności, radości z własnoręcznie przygotowanego przetworu.
- Co suszymy? - poznanie sposobu przechowywania warzyw przez okres zimowy – suszenie; rozumie[1]nie znaczenia przygotowywania zapasów i ich przechowywania przez zimę; utrwalenie piosenki „Przepis na zdrowie”, doskonalenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych, ćwiczenia rytmiczne; wyrabianie umiejętności poruszania się w rzędach z zachowaniem równych odstępów.
- Robimy przetwory - poznanie sposobów przechowywania warzyw w okresie zimowym, poznanie różnych rodzajów przetworów wykonywanych i gromadzonych przez ludzi na zimę; rozumienie znaczenia zdrowego odżywiania dla dobrego zdrowia i samopoczucia; rozwijanie samodzielności podczas pracy, zachowanie bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożem
- Nasza mała Ojczyzna 28.10-31.10.2024r.
- Nasze domy i ulice - poznanie nazwy kraju, rozwijanie umiejętności językowych: budowanie wypowiedzi po[1]prawnej stylistycznie, wzbogacanie słownika dzieci o wyrażenia: ojczyzna, mała ojczyzna; doskonalenie umiejętności pamięciowego opanowania swojego adresu: miejscowość, nazwa ulicy (osiedla), numer domu (bloku, mieszkania); rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, globalne czytanie wyrazów: mapa, Polska, dom; rozwijanie sprawności manualnej podczas rysowania na dany temat
- Droga do przedszkola - zapoznanie z literami d, D; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej; czerpanie radości z samodzielnego odczytywania krótkich wyrazów
- Ważne miejsca - doskonalenie umiejętności dokładnego liczenia, dodawania elementów; poznanie zasad funkcjonowania urzędu miejskiego, pracy burmistrza, obejrzenie siedziby władz miejskich; kształtowa[1]nie przywiązania do społeczności lokalnej i dumy z miejsca zamieszkania; kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych; doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji.
- Nasza miejscowość - NE: poznanie tańca kaszubskiego „Szewc”; doskonalenie umiejętności reagowania na akcent muzyczny, wyrabianie poczucia rytmu i płynności ruchów; utrwalenie nazwy własnej miejscowości, herbu i położenia na mapie Polski; kształtowanie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw obiektów charakterystycznych dla swojej miejscowości.
- Tradycje naszego regionu - zapoznanie z wyglądem strojów regionalnych, fachowym nazewnictwem części garderoby, wzbogacanie słownika biernego; poznanie gwary regionalnej, wybranych przyśpiewek ludowych, kształtowanie tożsamości lokalnej; rozwijanie umiejętności artystycznych: komponowanie, dobieranie kolorów; wdrażanie do umiejętnego zachowania się podczas spotkania z zaproszonym gościem, kształtowanie tożsamości narodowej poprzez pielęgnowanie tradycji regionalnych, budzenie świadomości narodowej dzięki poznawaniu folkloru, identyfikowanie się z regionem